Hallo allemaal,
Ik woon nu sinds 2 jaar in Zwitserland en plan om vanaf eind september weer een tijdje in Nederland door te brengen. Misschien dat ik niet goed gekeken heb, maar een overzicht van waar dat de Nederlandse 80-10-10ers hun fruit vandaan halen zou mij erg gelukkig maken :) Heb namelijk geen idee!
Kent iemand van jullie een groothandel, het liefst biologisch? Loont het zich om je fruit te kopen bij de supermarkt, en zo ja, bij welke, en vind je het biologisch? Of kopen jullie je fruit in bij een biologische markt? Kent er iemand andere plekken waar in grote mengen ingekocht kan worden? Vinden jullie het erg duur? Bestaat er een Co-op ergens in NL om samen fruit te bestellen/importeren in grote hoeveelheden?
Ben erg benieuwd!! Wens jullie allemaal een goede nachtrust en een heerlijk weekend!
Liefs van Leonie
Tags: biologisch, fruit, groothandel, lijst, nederland, overzicht
Permalink Reply by Janneke on August 11, 2012 at 8:15am Ja, hier ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik vetrek namelijk over 2 weken naar NL voor 7 weken, woon anders in Mexico. Vroeg me af of de wekelijkse groente/fruit markt misschien een goedkope optie is. Misschien aan het eind van de markt voor extra korting?
Hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen!
Een hele warme groet voor jullie allemaal en ik zal proberen wat son mee te nemen naar NL, hebben er hier genoeg. :)
Permalink Reply by Jelle on August 11, 2012 at 8:46am Ik denk dat het erg aan de locatie in Nederland ligt. Waarschijnlijk ben je niet van plan om meer dan twee uur te reizen voor je eten? Hou in ieder geval rekening met ongeveer 14 euro per dag voor je fruit en groente. Ik haal alles wekelijks bij de lokale groente/fruit markt in mijn dorp, waarbij ik een goede relatie met de verkoper heb.
Ik verwacht dat de markten in de grotere steden beter biologisch aanbod hebben (vraag en aanbod). Ik heb het verder nog niet voor elkaar gekregen om rechtstreeks met een groothandel zaken te kunnen doen.
De kwaliteit van de fruit en groente varieert heel erg. Echt goed tropisch fruit heb ik nog niet kunnen vinden.
Permalink Reply by Gwendolyn van der Krieken on August 11, 2012 at 6:25pm Hoi Leonie, jaaa, dat vind ik een goed plan. Een overzicht maken van de mogelijkheden om fruit en groenten in grote hoeveelheden, en voor een redelijke prijs, te halen. Zelf woon ik in de Randstad en ik heb het idee dat er, praktisch gesproken, geen alternatief is dat de spullen halen in de Ekoplaza, de Groene Passage en de biomarkt. En dat is bijzonder kostbaar. Meloenen, mango's, jonge kokosnoten en ananas haal ik in de reguliere winkels. De zg. groenten-abonnementen zijn qua volume zo klein, dat ze in geen honderd jaar in aanmerking komen. Initiatieven om iets op te zetten, waardoor een verdeelsysteem ontstaat, ben ik natuurlijk ook voor! Veel zonnige groeten, Gwendolyn
Permalink Reply by Michaelvl on August 17, 2012 at 9:04am Op de markt is fruit over het algemeen het goedkoopst, de kwaliteit is echter in mijn ervaring erg wisselend. Op de markt (althans in Rotterdam) maak je ook (vooral in de zomer periode) de meeste kans op exotisch vruchten voor zeer schappelijke prijzen, denk daarbij aan papaja, passievruchten, rambutan, persimmons, dragon fruit enzovoorts, die kom je niet veel tegen in de supermarkten en als ze die al een keer hebben, dan zijn de vruchten over het algemeen de mini varianten en dan vragen zeer twee of drie keer zoveel voor als op de markt.
Albert Heijn heeft een bescheiden biologisch assortiment van groente en fruit, meestal kosten die +/- 30% meer dan de niet-biologische tegenhangers. Verder is er in mijn ervaring zelden wat mis smaak en kwaliteit van de niet-biologisch fruit van AH, 90% van mij G&F komt daar vandaan.
Reform winkels hebben vaak uitsluitend biologisch groente en fruit maar zijn veruit het duurste.
Voor exotisch fruit dan kun je terecht bij Chinese supermarkten, waar ik naartoe ga verkopen ze soms verse Thai Durian, en heel het jaar door ingevroren Durian, Pakistaanse mango's, oranje zoete aardappels, papaja etc.
PS: Turkse supermarkten hebben ook best goeie fruit voor weinig (watermeloen is bij hun van super goedkoop en erg lekker)
Permalink Reply by Leonie VH on August 18, 2012 at 5:05am Hoi allemaal,
bedankt voor jullie reacties!
Ik zal voornamelijk in de buurt van Vlissingen zitten omdat mijn familie daar nu gestationeerd is. Hier in Zwitserland is de markt duurder dan de supermarkt, omdat alles lokaal geproduceerd wordt en daar veel waarde op gelegd wordt hier... Biologische producten zijn er veel, op de markt en in de supermarkt, een beetje duurder dan ''normaal'' geproduceerd fruit, maar niet het verschil is niet gigantisch. Ik koop ook hier veel fruit bij de turk inderdaad..
Weet iemand iets meer over (biologische) groothandels? Wat is er nodig om daar te kunnen bestellen? Grote hoeveelheden op 1 keer?
Fijn weekend, liefs van Leonie
Permalink Reply by Gwendolyn van der Krieken on August 18, 2012 at 5:10am Vandaag waren de bio tomaten bij de Jumbo duurder dan de tomaten bij de Gimsel (natuurvoedingswinkel). Idem de rode paprika. Ik zou ook wel eens willen weten hoe dat zit met het bestellen bij een groothandel. Ik woon in Rotterdam! Gwendolyn
© 2013 Created by TheBananaGirl.